Verdomde eerste keren

Om de zoveel tijd bevinden we ons in een situatie vol nieuwigheid. Je bent bijvoorbeeld recent een nieuwe job of uitdaging gestart. Misschien ben je wel recent mama geworden of heeft corona ervoor gezorgd dat je een heleboel aanpassingen hebt moeten doorvoeren in je manier van werken en leven en valt dit je zwaarder dan verwacht. Wat het ook is - je hebt het nog nooit eerder gedaan en je vraagt je af of je het wel goed (genoeg) doet. Omdat nieuwigheid graag in het gezelschap van onzekerheid vertoeft, kunnen deze ‘verdomde eerste keren erg oncomfortabel aanvoelen. Je voelt je bang. Je twijfelt aan jezelf. Je stelt dingen in vraag. Alles voelt plots een stuk moeilijker en onstabieler aan.

Bevind jij je middenin een verdomde eerste keer? Dan kan het toepassen van de volgende strategie helpen.

  1. Benoem en erken. Identificeer de situatie. Erken dat je je middenin een verdomde eerste keer bevindt. Spreek het uit. Zeg: ‘Ik vind het heel eng om tijdens de coronacrisis naar de winkel te gaan’, of: ‘Ik heb mijn kind nog nooit zelf les gegeven. Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben’, of: ‘Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en dat maakt me onzeker.’ Probeer de gevoelens die bij de situatie horen niet te minimaliseren of weg te wuiven. Erken ze, geef ze taal, en breng ze vervolgens tot uiting. Praat erover met iemand. Schrijf er een gedicht over. Gebruik je creativiteit. Breng je gevoelens letterlijk naar buiten.

  2. Normaliseer. Wanneer je iets doet wat je nog nooit eerder hebt gedaan is het normaal dat je je angstig, verward, teleurgesteld, gestresseerd of [vul zelf je gevoel in] voelt. Dat dit normaal is mag dan wel vanzelfsprekend lijken, maar wordt vaak vergeten. Ongemak ervaren in nieuwe situaties is eigen aan de mens: het  maakt deel uit van een natuurlijk groeiproces en blijkt hier zelfs essentieel voor te zijn. Weten en erkennen dat wat je voelt normaal is, helpt je deze gevoelens een plaats te geven in een positiever verhaal. 

  3. Win perspectief. De situatie is anders en nieuw, maar de kans is groot dat het niet de eerste keer is dat je deze of gelijkaardige gevoelens ervaart. Herinner jezelf eraan dat je gevoelens tijdelijk van aard zijn: ze zullen over gaan of minder intens worden. Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat je gevoelens louter en specifiek betrekking hebben op deze situatie. Zeg: ‘Dat ik niet meteen weet hoe ik deze situatie moet aanpakken, betekent niet dat ik geheel waardeloos ben’, of: ‘Dat ik dit moeilijk vind betekent niet dat ik faal in het leven’. Probeer de gevoelens die betrekking hebben op één domein in je leven dus niet overmatig te generaliseren en besef dat ze tijdelijk zijn.

  4. Reality-check je eigen verwachtingen en die van anderen. Zeg: ‘Het gaat nog even duren vooraleer ik me minder oncomfortabel voel. Dit kan ik verwachten omdat het erbij hoort’, of: ‘Ik ga dit niet meteen onder de knie hebben. Ik kan van mezelf niet verwachten dat ik al kan sprinten wanneer ik nog aan het leren lopen ben.’ Geef jezelf tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en gun jezelf leertijd. Wees hier realistisch in. Wees ook naar anderen toe eerlijk over wat er bij je speelt. Op die manier zorg je ervoor dat wat anderen van je verwachten ook realistisch is.

Deze blogpost werd geïnspireerd door de podcastaflevering 'fucking first times' van Brené Brown. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.